1 op de 3 vrouwen heeft last van menstruatiepijn.

Heel veel vrouwen hebben last van menstruatiepijn. Soms heb je maar een beetje pijn en kun je nog goed functioneren op je werk of tijdens andere dagelijks bezigheden. Op andere momenten kun je zoveel pijn hebben dat je niet meer zonder pijnstillers kunt functioneren en als het nog erger is, kun je zelfs een aantal dagen in de maand helemaal niet meer werken of naar school vanwege de pijn.
Heel vaak wordt er gezegd dat menstruatiepijn vervelend is, maar vanzelf weer over gaat. Of dat je maar een pijnstiller moet nemen en er mee moet leren leven, want ‘het hoort er nu eenmaal bij’.

Wij vinden dit niet normaal en wij hebben gelukkig ontdekt wat je er tegen kunt doen, behalve een pijnstiller pakken en een warme kruik tegen je buik leggen. In dit blog willen we je er alles over vertellen.

Wat is menstruatiepijn?

Het is een pijn die vlak voor of tijdens je menstruatie ontstaat. De pijn bestaat meestal uit krampen, steken of een zeurend gevoel in je onderbuik, maar het kan ook doortekken naar de rug en de benen.

Het kan ook zijn dat je een van de volgende klachten hebt bij menstruatiepijn:
– hoofdpijn
– pijnlijke borsten
– opgeblazen gevoel
– misselijkheid
– diarree
– duizeligheid
– vermoedheid
– huidproblemen
– vocht vast houden
– flauwvallen, in erge gevallen
– emotionele veranderingen (sneller verdrietig of boos of zelfs depressief)
– meer of minder zin om te eten

Hoe ontstaat menstruatiepijn?

Tijdens de menstruatie verkrampt de baarmoeder. De baarmoeder trekt sterk samen om het baarmoederslijmvlies uit te kunnen stoten.

Om deze reden wordt ook gedacht dat het normaal kan zijn om menstruatiepijn te hebben. Een kramp geeft pijn, toch? Maar waarom heeft niet iedere vrouw pijn bij de menstruatie?
Als je een kuitkramp hebt dan is dat bij ieder mens pijnlijk. Je zou dan verwachten dat iedere vrouw pijn moet hebben als de baarmoeder verkrampt. Het antwoord op de vragen hierboven is dat de verkramping van je baarmoeder toch een andere kramp is dan de kramp in je kuiten.

De baarmoeder trekt sterk samen, maar dat lijkt meer op het samentrekken van je beenspieren als je de trap op loopt. Normaal gesproken span je je spieren aan als je ze gebruikt en daardoor loop je zonder problemen de trap op. Dit doet normaal gesproken geen pijn. Op het moment dat je een blessure hebt opgelopen in je kuit of je bovenbeen, is traplopen wel pijnlijk. Je spier is verkrampt en het bindweefsel rondom de spieren van je been is verkleefd en dat zorgt ervoor dat trap lopen pijnlijk is.

Als we gaan kijken naar je baarmoeder dan is dat een spier die tijdens de menstruatie aan het werk wordt gezet en samen moet trekken. Als er geen verklevingen of spierspanningen zijn, dan gaat dat allemaal goed en heb je geen pijn. Op het moment dat er wel sprake is van spierspanningen en verklevingen van bindweefsel rondom je baarmoeder, dan kan het pijnlijk zijn. Net als bij de spieren van je been.

Daarnaast kan menstruatiepijn ook ontstaan door endometriose, vleesbomen (fibromen), poliepen, bekkenontsteking, verminderde functie van de schildklier, bloedstollingsaandoeningen, stress of een spiraaltje.

Moet ik langs de huisarts?

Wanneer je bij iedere menstruatie last hebt van ernstige menstruatiepijn is het altijd verstandig om contact met je huisarts op te nemen om even te controleren of er niets ernstigers aan de hand is.
Als er niets ernstigs aan de hand is, moet je wel opletten dat je je niet laat foppen doordat je te horen krijgt dat je alleen maar pijnstillers kunt gebruiken en dat je er verder maar mee moet leren leven omdat het er nu eenmaal bij hoort. Er is namelijk wel iets aan te doen!

Als je liever niet naar de huisarts wilt gaan of je bent daar al geweest, dan mag je ook altijd vrijblijvend contact met ons op nemen. Wij kunnen je in een 15 minuten durend kennismakingsgesprek adviezen en tips geven die bij jou persoonlijk passen.