Bijna iedereen heeft wel eens pijn in spieren of gewrichten gehad. De ene keer gaat het vanzelf over, de andere keer heb je er wat hulp bij nodig. Soms zitten de klachten op 1 hele specifieke plek en soms zit het meer verspreid over een gebied of zelf het hele lichaam. Pijn kan bijvoorbeeld brandend, zeurend of stekend zijn. Oftewel, geen enkele pijn is hetzelfde. Het enige wat vergelijkbaar is voor wat betreft pijn aan het bewegingsapparaat, is dat het meestal voortkomt uit triggerpoints. Maar gelukkig is daar heel eenvoudig iets aan te doen!

Wat is een triggerpoint?

Simpel gezegd is het een ‘spierknoop’. Het is een verhard punt in de spier die zowel lokaal drukpijn kan veroorzaken als pijn die uitstraalt naar een bepaald gebied. Er zijn actieve en passieve triggerpoints. De passieve triggerpoints zijn aanwezig omdat je nu eenmaal beweegt. Actieve triggerpoints zijn aanwezig als je verkeerd beweegt en alleen deze laatste geven klachten. Bijvoorbeeld een drukpunt op de nek-schouderovergang. Deze kan een pijn geven in de nek, bij de kaak en bij de slapen. Het kan ook hoofdpijn geven (op het plaatje: de blauwe stip geeft aan waar de spierknoop zich bevindt, het rode gebied in de plaats waar de pijn gevoeld kan worden). Zie de afbeelding. (bron “the concise book of triggerpoints” Simeon Niel-Asher)

Wat zijn de problemen die je tegen kunt komen als je actieve triggerpoints hebt?

Een actieve triggerpoint geeft met name pijn en stijfheid in de spier of in het uitstralingsgebied van die spier. Maar kan ook andere klachten geven, zoals: – bewegingsbeperkingen in gewrichten – tintelingen in arm of been – hoofdpijn – duizeligheid – oorsuizen – minder kracht in de spier – krampen, bijvoorbeeld in de kuiten – veranderende houding Een spierknoop kan zelfs klachten nabootsen van een slijmbeursontsteking, artritis, carpaal tunnel syndroom, instabiel enkel-gewricht, gekneusde rib of tandpijn.

Wat zijn oorzaken van triggerpoints?

Spierknopen kunnen op verschillende manieren ontstaan: – Door een traumatisch moment, bijvoorbeeld vertillen of een ongeval. – Langdurig in dezelfde houding zitten of werken (bij de tv, achter de computer, telefoon, tablet of krant of houdingen op het werk). – Door te weinig beweging (omdat je niet van sporten houdt of omdat je bijvoorbeeld in het gips hebt gezeten). – De manier waarop je lichaam gebouwd is, bijvoorbeeld als je een beenlengteverschil hebt of een doorgezakte voet.

Wat kun je doen aan triggerpoints?

Je kunt zelf de pijnlijk spier of de spier die de uitstraling geeft gaan rekken. Dit houd je dan 20 seconde vast en herhaal je heel vaak op een dag, minimaal 6x op een dag, maar het mag ook vaker. Ook kun je de triggerpoint proberen op te zoeken in de spier. Door er vervolgens licht op te drukken, zodat je voelt dat je op de pijnlijke plek zit zonder dat het heel erg pijnlijk is, en dit vast te houden totdat de druk minder gevoelig is. Ook dit herhaal je vaak op een dag, minimaal 6x, maar vaker mag. Je kunt natuurlijk ook bij ons een afspraak maken.

Heb je pijn en vraag je je af of triggerpoint therapie iets voor je zou kunnen zijn? Wil je weten welke spier je moet rekken en hoe je dat precies moet doen? Of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.